VARON
¡ Me giedin los hombris
que son medio jembras !
cien vecis te ije
que no se lo dieras,
que al chiquín lo jacían marica
las gentis aquellas.
Ahora ya lo vide, y a mi no me mandis
más vecis que güelva.
Te largas tú a velo,
que pué que no creas
que tu cuerpo ha parío aquel mozo,
ni que lo cebasti con tu lechi mesma,
ni que tiene metía en la entraña
sangri de mis venas.
N´amás de mimarros
y delicaezas
se ha queao lo mismo que un jilo,
paliúcho y sin chispa de juerza.
Ca instanti se lava,
ca instanti se peina,
ca instanti se múa
toa la vestimenta,
y se encrespa los pelos con jierros,
que se lo retuestan,
y en los dientis se da con boticas
de unos cacharrinos que tiene en la mesa,
y remoja el moquero con pringuis
n´amás pa que güela.
¡ Giedi a señorita
dendi media legua !
Se levanta a las nuevi corrías
y a las doci lo menos se acuesta.
¡ Va a ponersi pochu
si acotina de aquella manera !
¡ Güeno está pa mandalo a bellotas,
pa ayualmi a escuajal en la jesa,
pa jacel un carguju de tarmas
y traélo a cuestas,
u pa estalsi cavando canchalis
dende que amaneci jasta que escureza !
Los muchachos de acá me esconfío
que mos lo apedrean
cuantis venga jaciendo pinturas
u jablando de aquella manera,
y verás como el mozo no tieni
ni agallas ni juerza
pa el primero que quiera moflarsi
rompeli la jeta.
Ya no dici padri,
ni madri, ni agüela.
“ Mi papá, mi mamá, mi abuelita...”
así chalrotea,
como si el mocoso juesi un señoruco
de los de nacencia.
Ni mienta del pueblo, ni jace otro oficio
que dil a una escuela
y palral de bobás que allí aprendi,
que pa na le sirvin cuantis que se venga.
Pa sabel sus saberis le ije:
“Sácame la cuenta
del aceiti que hogaño nos toca
del lagal po la parti que es nuestra.
Se maquilan sesenta cuartillos
p´acá parti entera,
y nosotros tenemos, ya sabis,
una media tercia,
que tu madre hereó de una quinta
que tenía tu agüela Teresa.”
¡Ya ves tú que se jaci en un verbo !
sesenta la entera,
doci pa la quinta,
cuatru pa la tercia;
quita dos pa una media, y resultan
dos pa la otra media.
Pus el mozu empringó tres papelis
de rayas y letras,
y pa ensenrearsi
de aquella maeja
ijo que el aceite que a mi me tocaba
era “ pi menus erre”.¿Te enteras?
! Pus pués dil jaciendu
las sopas con ella !
¿Y ésos son saberis ?
¡ Esas son fachendas !
No le quise mental del guarrapo,
ni icile siquiera
que hogañazo vendimus el churru
pa compral un cachuju de tierra.
¡ Allí no se jabla
de esas cosas, ni en ellas se piensa !
Na más que se jaci comel confituras,
melcal vestimentas,
dirse a los cafesis,
dirse a las comedias
palral de bobás que no valin
ni siquiá una perra.
¡Jolgacián como el nuestro muchacho
no va a habelo, si aquí no se almienda !
Yo no le distingo de otros señorinos
que con él se ajuntan y jolgacianean.
¡ Son como maricas !
¡ Júy, qué vestimentas !
Ves una presona
por detrás, en la calli, tan tiesa,
y en di lejus no sabis de cierto
si es macho u es jembra.
Güelin a lo mesmu
como las ovejas,
y p´aquí no es asín, que ca cosa
güeli a su manera:
güeli a macho la carni de hombri,
y la carni de jembra da a jembra.
Hay que dil a buscar al muchacho
cuantis que se puea,
y le dicis a aquellos señoris
que esu no quita pa que se agraeza;
pero que a su padri le jaci ya falta,
y asín se la enreas.
No lo quió jolgacián, aunque muchos
saberis trujiera.
Y no es esu sólu lo que a mi me enrita,
que otras cosas me jacin más mella...
Hay que dil a buscalo ca y cuando;
que venga, que venga;
porque mira: ¡ me giedin los hombris
que son medio jembras !
¡ Me giedin los hombris
que son medio jembras !
cien vecis te ije
que no se lo dieras,
que al chiquín lo jacían marica
las gentis aquellas.
Ahora ya lo vide, y a mi no me mandis
más vecis que güelva.
Te largas tú a velo,
que pué que no creas
que tu cuerpo ha parío aquel mozo,
ni que lo cebasti con tu lechi mesma,
ni que tiene metía en la entraña
sangri de mis venas.
N´amás de mimarros
y delicaezas
se ha queao lo mismo que un jilo,
paliúcho y sin chispa de juerza.
Ca instanti se lava,
ca instanti se peina,
ca instanti se múa
toa la vestimenta,
y se encrespa los pelos con jierros,
que se lo retuestan,
y en los dientis se da con boticas
de unos cacharrinos que tiene en la mesa,
y remoja el moquero con pringuis
n´amás pa que güela.
¡ Giedi a señorita
dendi media legua !
Se levanta a las nuevi corrías
y a las doci lo menos se acuesta.
¡ Va a ponersi pochu
si acotina de aquella manera !
¡ Güeno está pa mandalo a bellotas,
pa ayualmi a escuajal en la jesa,
pa jacel un carguju de tarmas
y traélo a cuestas,
u pa estalsi cavando canchalis
dende que amaneci jasta que escureza !
Los muchachos de acá me esconfío
que mos lo apedrean
cuantis venga jaciendo pinturas
u jablando de aquella manera,
y verás como el mozo no tieni
ni agallas ni juerza
pa el primero que quiera moflarsi
rompeli la jeta.
Ya no dici padri,
ni madri, ni agüela.
“ Mi papá, mi mamá, mi abuelita...”
así chalrotea,
como si el mocoso juesi un señoruco
de los de nacencia.
Ni mienta del pueblo, ni jace otro oficio
que dil a una escuela
y palral de bobás que allí aprendi,
que pa na le sirvin cuantis que se venga.
Pa sabel sus saberis le ije:
“Sácame la cuenta
del aceiti que hogaño nos toca
del lagal po la parti que es nuestra.
Se maquilan sesenta cuartillos
p´acá parti entera,
y nosotros tenemos, ya sabis,
una media tercia,
que tu madre hereó de una quinta
que tenía tu agüela Teresa.”
¡Ya ves tú que se jaci en un verbo !
sesenta la entera,
doci pa la quinta,
cuatru pa la tercia;
quita dos pa una media, y resultan
dos pa la otra media.
Pus el mozu empringó tres papelis
de rayas y letras,
y pa ensenrearsi
de aquella maeja
ijo que el aceite que a mi me tocaba
era “ pi menus erre”.¿Te enteras?
! Pus pués dil jaciendu
las sopas con ella !
¿Y ésos son saberis ?
¡ Esas son fachendas !
No le quise mental del guarrapo,
ni icile siquiera
que hogañazo vendimus el churru
pa compral un cachuju de tierra.
¡ Allí no se jabla
de esas cosas, ni en ellas se piensa !
Na más que se jaci comel confituras,
melcal vestimentas,
dirse a los cafesis,
dirse a las comedias
palral de bobás que no valin
ni siquiá una perra.
¡Jolgacián como el nuestro muchacho
no va a habelo, si aquí no se almienda !
Yo no le distingo de otros señorinos
que con él se ajuntan y jolgacianean.
¡ Son como maricas !
¡ Júy, qué vestimentas !
Ves una presona
por detrás, en la calli, tan tiesa,
y en di lejus no sabis de cierto
si es macho u es jembra.
Güelin a lo mesmu
como las ovejas,
y p´aquí no es asín, que ca cosa
güeli a su manera:
güeli a macho la carni de hombri,
y la carni de jembra da a jembra.
Hay que dil a buscar al muchacho
cuantis que se puea,
y le dicis a aquellos señoris
que esu no quita pa que se agraeza;
pero que a su padri le jaci ya falta,
y asín se la enreas.
No lo quió jolgacián, aunque muchos
saberis trujiera.
Y no es esu sólu lo que a mi me enrita,
que otras cosas me jacin más mella...
Hay que dil a buscalo ca y cuando;
que venga, que venga;
porque mira: ¡ me giedin los hombris
que son medio jembras !
Comentario breve.- No es la primera vez que traemos a este BLOG el recuerdo del poeta JOSÉ MARÍA GABRIEL Y GALÁN.
Lo hicimos antes, para recordar la poesía que dedicó al Rey Alfonso XIII en su visita a Salamanca en 1.904, con la que pretendió sensibilizar al monarca para que diera solución al problema de LAS HURDES.
Lo hacemos ahora, para llamar la atención sobre algo que el poeta captó y que será difícil que vean las generaciones actuales, porque la mentalidad de finales del siglo XIX e inicios del siglo XX, que él refleja en esta poesía, está afortunadamente superada, pero existió.
Ese padre ignorante que teme que su hijo se haga un holgazán, si sale del pueblo a estudiar, pudo existir. Desde luego, si no el padre, otros pensaban – y hasta quizá deseaban – lo mismo.
Ese pasaje en el que el padre ignorante pide al hijo que calcule el aceite que le corresponde, me recuerda preguntas que algún listo me hizo cuando yo era niño, al saber que estaba estudiando.
Ese padre ignorante que teme que su hijo se haga un holgazán, si sale del pueblo a estudiar, pudo existir. Desde luego, si no el padre, otros pensaban – y hasta quizá deseaban – lo mismo.
Ese pasaje en el que el padre ignorante pide al hijo que calcule el aceite que le corresponde, me recuerda preguntas que algún listo me hizo cuando yo era niño, al saber que estaba estudiando.
Esa concepción y valoración negativa de otro tipo de vida, distinto al del pueblo, consecuencia de la ignorancia y de la vida aislada de algunos pueblos, también fue una realidad que captó el poeta.
Además, la expresión o, mejor, consejo " y asín se la enreas", que el padre da a la madre, encierra toda una filosofía popular, que no necesita explicación.
Por último, para los que, como nosotros - hurdanos - hemos tenido una forma antigua de expresarnos, bastante olvidada en la actualidad, muchas palabras y expresiones del poeta nos acercan a nuestros antepasados.
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Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.
ResponderEliminarHola, Urbano. He estado leyendo casi todo el contenido del blog, tu labor es extraordinaria y la recopilación de datos históricos, documentos y fotografías, exaustivo.
ResponderEliminarMe dirijo nuevamente para decirte que he encontrado el documental de Buñuel sobre Las Hurdes, y lo tengo en mi ordenador. Si te interesa, puedo enviártelo, se lo mandaré a Daniel y Pura, por si es más cómodo que te lo faciliten desde el mismo Madrid.
En el anterior comentario, disculpa si salió dos veces. Quedo a tu disposición y ya tienes mi dirección de correo... Si me escribes, te daré mi teléfono, pues en internet es un dato muy delicado para poner.
Un muy cordial saludo.
Yolanda Salanova
PD: Creo que sin lugar a dudas el maestro que aparece en el documental era mi padre. Sus rasgos son inconfundibles.